Sunday, January 11, 2009

ID igen

En amerikan har inte fått sin post på grund av hans ID har gått ut. Han kan heller inte få något nytt innan de nya reglerna börjar gälla 1:a juli. Det är bara nonsens att Posten ska vägra pass om man har uppehållstillstånd.

Man behöver inte uppge sina skäl till vistelsen i landet för en postanställd, än mindre en butiksanställd. Den enda sidan de får titta på är den sidan där fotot finns, resten är mellan dig och gränspolisen. Så det är bara att gå dit igen, sätta gem runt alla andra sidor och om de frågar säger man att det inte är deras ensak vilken legal status man har.

Vägrar de ändå kan man bara ta paketet och gå. Det har jag gjort ett antal gånger när de haft synpunkter på mitt svenska pass. Trots de känner mig på stället och vet att jag hämtar mina egna paket tjatar de om ID-kort. Och detta var på den tiden då känd räckte. Passet passade inte dem heller så jag samlade ihop det jag kunde bära och gick. Numera hämtar någon annan, med utländskt pass från en bananrepublik. Inga svårigheter alls där inte. De fick förmodligen ett väldigt irriterande samtal från Posten eftersom jag ringde och ondgjorde mig över ombudets snorkiga personal.

Sidvind är ilsken och tycker det är hysteri, liksom jag!

Andra om:

No comments: